Vedtægter
Vedtægter for Centerråd
Prg 1
Præambel:
For at sikre brugerindflydelse på aktivitetstilbuddene på ældreområdet i Aalborg, er der udarbejdet vedtægter for kommunens Centerråd på aktivitetscentre og aktivitetshuse.
Vedtægterne er vedtaget af Aalborg Kommunes Senior- og Omsorgsudvalg den 15.03.23.
Stk.1:
Det tilstræbes, at der er tilknyttet et centerråd for hvert aktivitetscenter og aktivitetshus.
Prg 2
Centerrådets organisatoriske tilhørsforhold
Stk 1:
Centerrådet hører organisatorisk under det geografiske områdets aktivitetsleder.
Prg 3
Centerrådets opgaver og virke
Stk 1:
Centerrådet bistår, i samarbejde med den lokale aktivitetsleder i Senior og Omsorg i Aalborg Kommune, med at planlægge og udvikle kommunens tilbud på aktivitetscentre og i aktivitetshuse målrettet pensionister og efterlønsmodtagere.
Stk 2:
Centerrådet samarbejder med aktivitetsleder og en eller flere personalerepræsentanter, som udpeges af aktivitetslederen, om formidling af ønsker og synspunkter fra brugere i et geografiske område.
Stk 3:
Centerrådet inddrages i udarbejdelsen og udviklingen af aktivitetscentrenes samt aktivitetshusenes øvrige tilbud.
Stk 4:
Centerrådet skal medvirke til, at der tilrettelægges og afvikles aktiviteter, der henvender sig bredt til det enkelte aktivitetscenters / aktivitetshus brugere.
Stk 5:
Centerrådet medvirker til at orientere borgere om det lokale aktivitetscenter / aktivitetshus forskellige tilbud og om centerrådets arbejde.
Stk 6:
I aktivitetshusene planlægger og afvikler centerrådet aktiviteter på egen hånd, idet der ikke er tilknyttet ansat personale til aktivitetshusene.
Stk 7:
Centerrådet skal desuden fremme samarbejdet mellem brugere, øvrige centerråd og aktivitetsmedarbejdere i lokalområdet.
Stk 8:
For at sikre sammenhæng til Lokalråd og Senior og Omsorg i øvrigt, opfordres centerrådene til at etablere et tæt samarbejde med de udpegene kontaktpersoner fra de respektive Lokalråd. Kontaktpersonerne inviteres til at deltage i centerrådsmøderne. Udover det, kan der indgås individuelle aftaler om, hvor ofte kontaktpersonerne fra de respektive Lokalråd skal deltage i centerrådsmøderne. Lokalrådsrepræsentanter har ikke stemmeret ved centerrådsmøderne. Centerrådet skal desuden medvirke til at fremme samarbejdet til støtteforeninger og beslægtede frivillige organisationer i området.
Prg 4
Centerrådets indflydelse
Stk 1:
Centerrådet kan inddrages i forhold til det enkelte aktivitetscenters arrangement og aktiviteter. Centerrådet kan desuden på eget initiativ udtale sig og stille forslag om ethvert emne af generel interesse for aktivitetscentre og aktivitetshuses brugere.
Stk 2:
Centerrådet orienteres om beslutninger vedrørende anvendelse af aktivitetscentrets ressourcer, herunder centrets overordnede økonomi, lokaler og faciliteter.
Stk 3:
Centerrådet har ikke indflydelse på ansættelse og afskedigelse af medarbejdere.
Stk 4:
Der tilstræbes en høj grad af brugerinddragelse på det enkelte aktivitetscenter og i det enkelte aktivitetshus.
Stk 5:
De enkelte centerråd tildeles årligt et politisk vederlag beløb kr 12.000, som centerrådet kan disponere over (jf. politisk beslutning af 13.01.2016). Formålet med midlerne er, af de anvendes til aktiviteter, hvor borgere med særlige behov har mulighed for at deltage. I forbindelse med centerrådets regnskabsaflæggelse på den årlige generalforsamling, skal centerrådet redegøre for anvendelse af midlerne. Den enkelte aktivitetsleder, er ansvarlig for minimum een gang årligt at følge op på om midlerne er brugt i overensstemmelse med den ovenfor beskrevne hensigt.
Stk 6:
Centerrådet kan ikke drøfte eller på anden måde involvere sig i konkrete personsager.
Prg 5
Sammensætning af Centerråd.
Stk 1:
Centerrådet består af 3, 5 ,7 eller 9 medlemmer og en eller flere personalerepræsentanter. Det enkelte centerråd beslutter forud for valg, hvor mange medlemmer, der skal være i det kommende centerråd. Centerrådet beslutter ligeledes, om de enkelte poster, herunder formandsposten, skal tildeles i forbindelse med selve valghandlingen, eller om det nyvalgte centerråd selv skal vælge sin formand i forbindelse med konstitueringen.
Stk 2:
Det lokale aktivitetscenters aktivitetsleder udpeger en eller flere personalerepræsentanter fra aktivitetscentrets personalegruppe, som deltager i centerrådsmøderne. Ansatte i Aalborg Kommune har ikke stemmeret på møderne.
Der udpeges alene personalerepræsentanter til centerråd for aktivitetscentre, mens centerråd for aktivitetshuse er uden personalerepræsentation, idet aktivitetshusene ikke har et tilknyttet personale.
Stk 3:
Det lokale aktivitetscenters aktivitetsleder eller assisterende aktivitetsleder deltager ad hoc i centerrådsmøderne.
Stk 4:
Centerråd kan nedsætte underudvalg i det omfang det skønnes nødvendigt. Medlemmer til underudvalg kan rekrutteres frit blandt aktivitetscentrets brugere.
Prg 6
Valg til centerråd
Stk 1:
Valgbare til centerråd er alle pensionister og efterlønsmodtagere bosat i Aalborg Kommune.
Stk 2:
Alle pensionister og efterlønsmodtagere, som er bosat i Aalborg Kommune , har stemmeret til centerrådsvalg.
Stk 3:
Valgperioden er 2 år.
Stk 4:
Planlægningen af valghandlingen samt formidling af information i forbindelse med afviklingen af valg til de enkelte centerråd, varetages af det fungerende centerråd. For aktivitetscentre med personale varetages denne opgave i samarbejde med aktivitetscentrets personale.
Stk 5:
Hvis antallet af opstillede kandidater svarer til det ønskede antal centerrådsmedlemmer, afgøres valget ved fredsvalg. Er der opstillet flere kandidater end det ønskede antal medlemmer, afgøres valget ved kampvalg med skriftlig afstemning.
Stk 6:
Til centerrådet vælges der desuden særskilt en første suppleant og en anden suppleant samt en bilagskontrollant og en bilagskontrollant-suppleant. Valgperioden for suppleanter, bilagskontrollant og bilagskontrollant-suppleant er 1 år.
Stk 7:
Halvdelen af centerrådets medlemmer – minus een – er på valg i lige år, mens halvdelen af centerrådets medlemmer – plus een – er på valg i ulige år. Genvalg jan finde sted.
Prg 7
Centerrådets konstituering
Stk 1:
Det nye centerråd tiltræder straks, og konstituerer sig selv og vælger i den forbindelse sin formand, næstformand, referent og evt. kasserer. (Hvis centerrådet har en brugerkasser, dvs en bankkonto eller en fysisk pengekasse, skal der vælges en kasserer).
Dog kan centerrådet forud for generalforsamlingen have truffet beslutning om, at der i forbindelese med valghandlingen skal være direkte valg til formandsposten, jf. prg 5 stk. 1.
Stk 2:
I tilfælde af formanden udtræder af centerrådet, konstituerer rådet sig på ny inden 3 uger.
Prg 8
Nedlæggelse af centerråd
Stk 1:
Hvis antallet af centerrådmedllemmer kommer under 3 personer, nedlægges det pågældende centerråd.
Stk 2:
Nedlæggelsen sker ved, at de tilbageværende centerrådsmedlemmer indkalder til en ekstraordinær generalforsamling, i hvilken forbindelse mulighederne for at finde nye centerrådsmedlemmer afgøres. Såfremt det ikke er muligt at finde nye centerrådsmedlemmer, således at det samlede antal centerrådsmedlemmer kommer op på min 3 personer, træffes der beslutning om centerrådets nedlæggelse. Hvis centerrådet har en brugerkasse, nedlægges den i overensstemmelse med beskrivelsen herfor i vedtægternes for brugerkasse (se prg 11, stk 2).
Stk 3:
Hvis et centerråd nedlægges midt i en valgperiode, overtager aktivitetslederen for det lokale aktivitetscenter / aktivitetshus forpligtigelsen til med jævne mellemrum at afsøge mulighederne for at nedsætte et centerråd.
Prg 9
Centerrådets generalforsamling
Stk 1:
Afholdelse af valg til centerrådets varetagelse af det enkelte aktivitetscenter / aktivitetshus finder sted på centerrådets generalforsamling, som afholdes i 1. kvartal hvert år.
Stk 2:
Centerrådet fastsætter den præcise dato for generalforsamlingen. Der indkaldes til generalforsamling med minimum 14 dages varsel. Indkaldelse sker ved opslag i det lokale aktivitetscenter / aktivitetshus og eventuelt via andre relevante kommunikationskanaler.
Stk 3:
Ved generalforsamlingen kan der stemmes ved fremmøde, ikke ved fuldmagt.
Stk 4:
Forslag, som ønskes behandlet på generalforsamlingen, skal være fremsendt til centerrådets formand senest 8 dage før generalforsamlingen afholdes.
Stk 5:
Kandidater til valg til centerråd melder deres kandidatur under selve generalforsamlingen eller alternativt ved skriftlig henvendelse til formanden senest 8 dage før generalforsamlingen afholdes.
Stk 6:
Generalforsamlingens dagsorden skal indeholde følgende punkter:
1) Valg af dirigent
2) Valg af 2 stemmetællere
3) Formandens beretning til godkendelse
4) Regnskab til godkendelse
5) Indkomne forslag
6) Kommende tiltag fra centerrådet koordineres med Aktivitetscentrets tilbud
7) Valg af rådsmedlemmer
8) Valg af suppleanter
9) Valg af bilagskontrollant og bilagskontrollant-suppleant
10) Eventuelt
Prg 10
Centerrådsmøder
Stk 1:
Formanden indkalder til møde mindst een gang i kvartalet, herudover kan der afholdes møde efter behov, hvis mindst 2 centerrådsmedlemmer eller aktivitetsleder ønsker det. Såfremt at centerrådsmedlemmerne ønsker at afholde ekstra møder, udover de planlagte kvartalsmøder, skal aktivitetsleder samt personalerepræsentanter, de steder, hvor der er ansat personale, inviteres til at deltage i disse ekstra møder. Mødeindkaldelse skal fremsendes til centerrådets medlemmer med minimum 1 uges varsel. Eventuelle ændring af mødedato skal ligeledes varsles med minimum een uge i forvejen.
Stk 2:
Alle centerrådsmedlemmer har stemmeret under møderne, dog med undtagelse af suppleanter samt de deltagere, som er ansat af Aalborg Kommune, jf. prg 5 stk. 2.
Stk 3:
Centerrådet er beslutningsdygtigt, når mere end halvdelen af de stemmeberettigede centerrådsmedlemmer er til stede. I tilfælde af stemmelighed er formandens stemme afgørende. (Målet er dog at opnå enighed ved dialog).
Stk 4:
Der udarbejdes skriftlig referat efter hvert centerrådsmøde. Referatet udarbejdes af referenten. Referatet sendes til den lokale aktivitetsleder, som forestår journalisering af referatet. Referatet offentliggøres desuden ved ophængning et synligt sted på aktivitetscentret / aktivitetshuset f.eks på en central placeret opslagstavle eller på hoveddøren.
Stk 5:
Dagsorden for centerrådsmøderne skal som udgangspunkt indeholde følgende punkter:
1) Valg af mødeleder / typisk vælges formanden)
2) Godkendelse af referat fra forrige møde
3) Orientering til og fra Lokalrådet (ved deltagelse af repræsentant fra Lokalrådet)
4) Orientering ved formanden
5) Orientering ved aktivitetsleder og / eller personalerepræsentant
6) Økonomi – orientering fra kassereren
7) Meddelelser fra rådets medlemmer
8) Næstkommende møde
9) Eventuelt
Prg 11
Centerrådets økonomi
Stk 1:
Centerrrådet kan beslutte at oprette en brugerkasse. Brugerkassen er Senior og Omsorg uvedkommende, og må ikke opbevares på aktivitetscentret. (I aktivitetshuse er det dog tilladt for centerrådet at opbevare brugerkassen i aktivitetshuset, hvis kassen er forsvarligt låst inde).
Stk 2:
Såfremt et centerråd opretter brugerkasse, skal der udarbejdes vedtægter for denne, og udpege en kasserer, som skal være medlem af centerrådet.
Vedtægterne for en oprette brugerkasse skal som minimum indeholde en beskrivelse af:
1) Målsætning for brugerkassen
2) Hvem er ansvarlig for brugerkassen
3) Hvem er hæveberettiget ( minimum 2 navne)
4) Regler for administration af kassens midler
5) Indtægtsmuligheder for brugerkassen
6) Hvad midlerne skal bruges til, hvis brugerkassen nedlægges.
Beskrivelsen opdateres og godkendes een gang årligt i forbindelse med konstituering af nyt centerråd. Herefter fremsendes den til den lokale aktivitetsleder.
Stk 3:
Kopi af godkendte vedtægter for en oprettet brugerkasse skal fremsendes til den lokale aktivitetsleder umiddelbart efter kontitueringen.
Prg 12
Vedtægtsændringer
Stk 1:
Nærværende vedtægt kan alene ændres af Aalborg Kommune, Senior og Omsorg efter forudgående godkendelse af Senior- og omsorgsudvalget.
Gældende fra den 01.04.2023
__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Forretningsorden for Hou Centerråd
-
1 Der afholdes møde som udgangspunkt den 1. mandag i hver måned, dog undtaget juli og august. Eller efter behov.
2 Suppleanterne deltager i møderne, dog uden stemmeret.
3 Formand, næstformand og kasserer udgør forretningsudvalget. Formanden kan i hastesager indkalde Centerrådets bestyrelsesmedlemmer til ekstraordinære møder, med det varsel tiden tillader og uden udsendt dagsorden.
4 Punkter til dagsordenen på de ordinære møder skal være formanden i hænde senest 10 dage før mødet.
5 Den endelige dagsorden udsendes pr mail til medlemmerne senest 7 dage før mødet.
6 Dagsordenen skal mindst indeholde følgende punkter:
Godkendelse af dagsorden
Godkendelse af referat fra sidste møde
Orientering fra og til Lokalrådets repræsentant og kommunes repræsentant (hvis disse deltager)
Orientering fra formanden
Orientering fra kasserer
Meddelelser fra Centerrådets medlemmer
Næstkommende møde
Eventuelt
7 Centerrådet er beslutningsdygtig, når mindst halvdelen af de stemmeberettigede er til stede.
8 Eventuel afbud meddeles formanden i så god tid inden mødet, som muligt.
9 Referat udarbejdes af sekretæren, og dette sendes pr mail til Centerrådets bestyrelsesmedlemmer incl. Suppleanter, leder af Aktivitet Nord og Lokalråd Nord, senest 8 dage efter mødes afholdelse.
10 Økonomiske dispositioner op til kr 3.000 pr sag, kan foretages af formanden eller kassereren alene. Der orienteres herom på det førstkommende Centerrådsmøde.
11 Økonomiske dispositioner fra kr 3.000 – kr 6.000 pr sag, kan foretages af kasserer i forening med formand eller næstformand, således der altid er mindst 2 fysiske til at disponere. Der orienteres herom på førstkommende Centerrådsmøde.
12 Centerrådets eventuelle overskud ved diverse arrangementer er øremærkede til aktiviteter og arrangementer for Centerrådets brugere.
13 A jourført gaveregulativ, skal være udarbejdet.
14 Der udbetales administrationsgodtgørelse på kr. 1.500 til formand og kasserer og kr 500 til øvrige bestyrelsesmedlemmer incl. Suppleanter hver år. Disse takster er gældende fra 01.01.23
Kørsel til arrangementer i Centerrådets regi refunderes med Statens til enhver tid gældende takster.
Ved arrangementer i Centerrådets regi i huset, hvor der serveres kaffe, te og kage fritages alle bestyrelsesmedlemmer for betaling.
Ved arrangementer i Centerrådets regi i huset, hvor der arrangeres spisning, fritages de bestyrelsesmedlemmer, der på forhånd er aftalt til at komme og hjælpe ved disse arrangementer. Alle andre betaler for arrangementet. Dog er drikkevarer altid for egen regning.
Ved arrangementer udenfor huset betaler bestyrelsesmedlemmer på lige fod med andre deltagere.
15 Indtægtsmuligheder for brugerkassen sker ved overskud fra diverse arrangementer.
16 Formand og kasserer er ansvarlige og hæveberettigede for brugerkassen.
17 Hvis Hou Centerråd nedlægges, skal eventuelle midler anvendes til almennyttige velgørende formål efter generalforsamlingens beslutning.
Undtaget fra dette er kontoen / kontiene for tilskud fra Aalborg Kommune. Anvendelse af eventuelle overskydende midler vedr. dette, skal aftales med Aalborg Kommune.
Nedlæggelse af Hou Centerråd kan kun ske med 2/3 flertal af de fremmødte på to på hinanden følgende generalforsamlinger, hvoraf den sidste afholdes mindst 14 dage og højst 1 måned efter den første.
18 Denne reviderede forretningsorden træder i kraft den 01.04.2025, og kan kun ændres på et ordinært bestyrelsesmøde, hvor punktet er optaget på den udsendte dagsorden. Senest en uge før mødets afholdelse, skal skriftlige formulerede forslag være udsendt pr mail til bestyrelsesmedlemmerne.
Hvert år i april måned nyrevideres denne forretningsorden.
Ændret og godkendt på bestyrelsesmøde den 01.04.25 af: Formand Susanne Kaja Christensen, Næstformand Jens Batsberg, Sekretær Else Karlsen, Kasserer Bodil Busk, Grethe Kjær Hansen, Birthe Nygaard og Susanne Aabenhus
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________